Button Text
Reducations maakt gebruik van cookies
Om het zoeken naar een geschikte opleiding voor jou nog makkelijker te maken, maakt Reducations gebruik van cookies. 🍪
‍
Wijzig de instellingen van je cookies hier wanneer jij wilt. Je privacy komt op de eerste plaats - lees hier meer over in ons Privacy Policy. đź’ś
Updates
Updates

Blog: Dief van eigen portomonnee als je nog betaalt voor een 3D-platform

Intro
want alles kan in Blender. Dat zegt Hans Willem Gijzel, en hij kan het weten. Deze veteraan in motion design stapte jaren geleden al over van Cinema4D naar Blender en hij keek niet meer achterom. Waarom niet iedereen dat doet? “De leercurve was toch wat steil voor de meeste mensen.” Reden voor hem om een training te bouwen rondom deze super-aantrekkelijke open source (dus kosteloze) alleskunner.
Nerdy interface afgeworpen ‍

Oké, oké – het was niet alleen de leercurve, zegt Hans Willem grijnzend. Blender was ook niet altijd het meest gebruiksvriendelijke platform. “Die nerdy interface deed veel gebruikers altijd afknappen, inclusief ikzelf destijds! Hoe goedkoop ook, het moet wel werkbaar zijn. Gelukkig hebben ze enkele versies geleden hun UX helemaal omgebouwd – en nu is de laatste hindernis om in Blender te werken eigenlijk weggenomen. Echt, je bent een dief van je eigen portemonnee als je nog betaalt voor 3D-animatiesoftware.”

Diepgaand, veelzijdig en… gratisch

Toen Blender gebruiksvriendelijker werd, liet Hans Willem Cinema4D definitief achter zich. Al meer dan vijf jaar bouwt hij zijn sexy, snappy en soms downright weirde animaties nagenoeg volledig in Blender: “Edits, compositing, shading, textures, storyboarding, modeling… alles wat bij animatie komt kijken kan ermee. Door de grote open source community is Blender vreselijk snel gegroeid de afgelopen jaren. Veel commerciële tools kunnen één ding heel goed; de grotere pakketten kunnen meer, maar die zijn hartstikke duur. Blender covert echt bijna alle technieken die je nodig hebt – en het is nog gratis ook.”

Blender krijgt steeds meer love ‍

De laatste jaren raken ook gevestigde namen in motion design gecharmeerd van Blender, en wel precies om de bovenstaande reden. Toch blijkt de overstap voor vakgenoten nogal eens een no-go, zegt Hans Willem: “Naast mijzelf zijn er zo’n vier collega’s bij REDRUM die Blender gebruiken. De rest werkt met platforms als Autodesk Maya, Cinema4D of Houdini. Het is wat ze kennen, wat comfortabel voelt – overstappen kost tijd en is best 'eng'. Bovendien hebben veel bedrijven een eigen ontwikkelpijplijn van animatie via rendering naar compositing. Opnieuw: duur, maar wel vertrouwd en dus betrouwbaar.”

Diep duiken in de Blender

Om die reden lanceert Reducations een eigen training rond dit veelzijdige open source werkpaard – met HW als drill sergeant trainer. “We mikken wel op mensen met een beetje ervaring in motion design, maar ook als beginner kun je in principe meedoen – als je oplet en je inzet. In tien lessen, verspreid over ongeveer een half jaar ga je een volledig project doorlopen rond een eigen idee – iets met animatie en muziek! Van inspiratie naar storyboarding, naar animatic, modeling, rigging, texturing en shading, tot de edits en de render en de composite. En… alles in Blender!”

Blender blijft

Voor Hans Willem is het geen vraag of de aandacht voor Blender blijft bestaan de komende jaren. “Motion design wordt steeds meer een zaak van kleine teams die grote projecten aanpakken. Soepel schakelen tussen design-activiteiten is dan je kracht: na een lange render nog de grading aanpassen van specifieke onderdelen in het shot, bijvoorbeeld. Met een pijplijn verdeeld over meerdere platforms is dat vrij omslachtig - in Blender is het geen probleem. Zeker als je met kleine teams toch een krachtige outfit wil zijn, kun je op dit moment echt niet zonder.”

Benieuwd naar de Academy?

‍