Button Text
Reducations maakt gebruik van cookies
Om het zoeken naar een geschikte opleiding voor jou nog makkelijker te maken, maakt Reducations gebruik van cookies. 🍪

Wijzig de instellingen van je cookies hier wanneer jij wilt. Je privacy komt op de eerste plaats - lees hier meer over in ons Privacy Policy. 💜
Updates
Updates

The Big Five: animatiestijlen die elke animator écht moet kennen!

Intro
Wil jij meer weten over animeren? Wij zetten vijf animatiestijlen op een rij die elke animator moet kunnen!
1. 2D motion design

2D-animatie is een traditionele vorm van animatie waarbij afbeeldingen worden gemaakt en bewerkt in een tweedimensionale ruimte. Deze vorm van animatie bestaat al tientallen jaren en wordt gebruikt in verschillende media, waaronder televisieshows, films, advertenties en webinhoud. Klassieke voorbeelden van 2D-animatie zijn vroege Disney-films zoals ‘Sneeuwwitje en de zeven dwergen’ en Warner Bros.-tekenfilms met personages zoals Bugs Bunny. Lijkt je dit interessant? 6 juni start onze 2D Motion Design Academy!

2. 3D animation

Ook belangrijk is 3D animatie. Bij deze techniek wordt de illusie gewekt dat digitale objecten zich door een driedimensionale ruimte bewegen. Oorspronkelijk werd de techniek vooral gebruikt in videospelletjes en films, maar tegenwoordig wordt de techniek ook veel daarbuiten gebruikt. Het is een efficiënte manier om een product op een realistische manier, en van alle kanten, te kunnen laten zien.

Er zijn twee ‘algemene’ categorieën van animeren, namelijk 2D en 3D. Het verschil daarin is dat 2D twee assen gebruikt, en bij 3D een derde as in het spel komt.

3. Stopmotion

Stop-motion is een film- of videotechniek waarmee je een film maakt aan de hand van individueel gemaakte foto’s, die achter elkaar worden afgespeeld. Er ontstaat bij stopmotion bewegend beeld doordat losse, stilstaande beelden snel na elkaar worden afgespeeld. De beweging moet dan beeldje voor beeldje door de maker gecreëerd worden. Een tijdrovende stijl van animeren, maar dat biedt ook juist de meerwaarde van deze stijl, aangezien je het (liefdevolle) handwerk er duidelijk in terugziet.

4. Frame by frame animation

Frame-by-frame is een techniek waarbij ieder beeld met de hand getekend wordt. Het wordt ook wel traditionele of ‘cel’ animatie genoemd. Alle losse tekeningen snel achter elkaar afspelen creëert de illusie van beweging. Het is een techniek die in groot contrast staat met computer gegenereerde animatie (CGI), waar de maker het eerste en laatste beeld bepaalt en de computer de beelden tussen die markeringen genereert.

5. Mixedmedia

Bij een mixedmedia animatie worden allerlei verschillende animatiestijlen met elkaar gecombineerd. Zo kun je bijvoorbeeld alle animatiestijlen die hierboven zijn genoemd ook combineren. Dit kan een afwisselende animatiefilm opleveren. Ook biedt dit vaak creatieve vrijheid en expressie voor de maker, ook nice!

Maar, vertelt Nick Olijslager, docent 2D Motion Design: ‘Eigenlijk is het heel lastig om er vijf af te bakenen, want elke techniek overlapt met elkaar geen enkele techniek wordt meestal solo ingezet - het is vaak een combinatie van.’